Veckoreflektion v,4
Nu vart det dags för den första veckoreflektionen.
I måndags började jag läsa första kursen av ämnesstudierna på HDK, Spännande!
Veckan startade med workshops. Lite "lärakännavarandra"-övningar och en av övningarna var att måla av varandra utan att lyfta pennan och utan att titta på pappret.
Övningen var väldigt rolig och ett bra sätt att få alla att prata med alla, förstår verkligen syftet med den. Dock besviken på en del av de workshop vi haft. Jag har gått och byggt upp en föreställning i huvudet om att det skulle bli himmelriket och en värld full av färg, form och målande dygnet runt såfort jag satte min fot i byggnaden. Så jag klandrar ingen för besvikelsen utom mig själv. Har svårt att vara realistisk.
Nedanför är de porträtt som gjordes på mig. En av varje person i klassen.

På tisdagen var det mer workshop och inget målande alls. Vi skulle jobba med "jag, du och vi". Beskriva oss själva med hjälp av ord och saker för att sedan koppla oss med andra och sedan bli en helhet som grupp. Intressant och ett bra sätt att få reflektera över "vem jag är" och se vilka andra är. Dock kände jag att det hade kunnat vara lite mer effektivt och övningen hade inte behövt ta 5 timmar. Blev ganska omotiverad till slutet och har rätt svårt att ta såna övningar seriöst.
Onsdagen var väldigt rolig men väldigt energikrävande. Skissade stilleben hela dagen. Vi blev tillsagda hur det skulle göras och skulle byta plats efter varje skiss. Några av sätten var, 10 sek, 10 sek med vänster hand, 20 sek ett sträck, två pennor - en i varje hand, skyline, ett objekt osvosv. Extremt lärorikt! Jag älskar uppgifter där det inte är meningen att det ska bli vackert utan meningen är att utmana sig själv och lära sig något.
Jag märkte en oerhört stor skillnad på den allra första bilden jag gjorde och de jag gjorde i slutet. Jag skissar alltid med en "hårig" linje som vår lärare så fint kallade det. Men eftersom tiden var så knapp och jag ville utmana mig själv så försökte jag dra ett sträck. Punkt a till b. Vilken skillnad det blev!
Här är ett urval av de bilder jag gjorde. Försökte välja ut bilder med olika tekniker.

På torsdagsmorgon var det didaktikintroduktion och en kort föreläsning om hur vi kan och borde jobba i skolan. Och vad vi bör akta oss för. Jag älskar att den lärarstilen vi ska lära oss att ha är den våra lärare har mot oss. Det är inspirerande och man förstår det mycket lättare när man hela tiden får se det i praktiken.
Torsdagens workshop var "fläcken". Vi fick alla varsitt papper med en fläck på. Vi skulle sedan fylla i och ta fram det vi såg i fläcken, sedan applicera en egen fläck och sedan bygga upp ett mönster i bilden.
Min första reaktion var "Fyfan va flummigt och hur ska jag se någonting i en fläck?". När jag sedan drog ett slumpmässigt papper och tittade på det tänkte jag "Men det är ju ett troll!". Alla lärare och övningar man fått när man gick på grundskolan har gjort att jag på ett sätt stängt ner min kreativa och fantasifulla sida. Hoppas att den är påväg tillbaka. Det kändes verkligen så efter denna uppgift. Det gjorde mig extremt glad! Lärde mig också att jag kanske inte borde vara så skeptisk jämt!
Här är bilder på fläcktrollet, en skjortärm som var mitt första mönster som sedan inspirerade mig till att göra zebramönstret (som sedan såg ut som en skitful tribaltattuering när jag klev tillbaka och granskade det jag gjort....)


I måndags började jag läsa första kursen av ämnesstudierna på HDK, Spännande!
Veckan startade med workshops. Lite "lärakännavarandra"-övningar och en av övningarna var att måla av varandra utan att lyfta pennan och utan att titta på pappret.
Övningen var väldigt rolig och ett bra sätt att få alla att prata med alla, förstår verkligen syftet med den. Dock besviken på en del av de workshop vi haft. Jag har gått och byggt upp en föreställning i huvudet om att det skulle bli himmelriket och en värld full av färg, form och målande dygnet runt såfort jag satte min fot i byggnaden. Så jag klandrar ingen för besvikelsen utom mig själv. Har svårt att vara realistisk.
Nedanför är de porträtt som gjordes på mig. En av varje person i klassen.

På tisdagen var det mer workshop och inget målande alls. Vi skulle jobba med "jag, du och vi". Beskriva oss själva med hjälp av ord och saker för att sedan koppla oss med andra och sedan bli en helhet som grupp. Intressant och ett bra sätt att få reflektera över "vem jag är" och se vilka andra är. Dock kände jag att det hade kunnat vara lite mer effektivt och övningen hade inte behövt ta 5 timmar. Blev ganska omotiverad till slutet och har rätt svårt att ta såna övningar seriöst.
Onsdagen var väldigt rolig men väldigt energikrävande. Skissade stilleben hela dagen. Vi blev tillsagda hur det skulle göras och skulle byta plats efter varje skiss. Några av sätten var, 10 sek, 10 sek med vänster hand, 20 sek ett sträck, två pennor - en i varje hand, skyline, ett objekt osvosv. Extremt lärorikt! Jag älskar uppgifter där det inte är meningen att det ska bli vackert utan meningen är att utmana sig själv och lära sig något.
Jag märkte en oerhört stor skillnad på den allra första bilden jag gjorde och de jag gjorde i slutet. Jag skissar alltid med en "hårig" linje som vår lärare så fint kallade det. Men eftersom tiden var så knapp och jag ville utmana mig själv så försökte jag dra ett sträck. Punkt a till b. Vilken skillnad det blev!
Här är ett urval av de bilder jag gjorde. Försökte välja ut bilder med olika tekniker.

På torsdagsmorgon var det didaktikintroduktion och en kort föreläsning om hur vi kan och borde jobba i skolan. Och vad vi bör akta oss för. Jag älskar att den lärarstilen vi ska lära oss att ha är den våra lärare har mot oss. Det är inspirerande och man förstår det mycket lättare när man hela tiden får se det i praktiken.
Torsdagens workshop var "fläcken". Vi fick alla varsitt papper med en fläck på. Vi skulle sedan fylla i och ta fram det vi såg i fläcken, sedan applicera en egen fläck och sedan bygga upp ett mönster i bilden.
Min första reaktion var "Fyfan va flummigt och hur ska jag se någonting i en fläck?". När jag sedan drog ett slumpmässigt papper och tittade på det tänkte jag "Men det är ju ett troll!". Alla lärare och övningar man fått när man gick på grundskolan har gjort att jag på ett sätt stängt ner min kreativa och fantasifulla sida. Hoppas att den är påväg tillbaka. Det kändes verkligen så efter denna uppgift. Det gjorde mig extremt glad! Lärde mig också att jag kanske inte borde vara så skeptisk jämt!
Här är bilder på fläcktrollet, en skjortärm som var mitt första mönster som sedan inspirerade mig till att göra zebramönstret (som sedan såg ut som en skitful tribaltattuering när jag klev tillbaka och granskade det jag gjort....)



Fredagen bestod av bloggintroduktion och det var då jag skapade denna lille sak.
Bloggen kommer säkerligen uppdateras mer än bara under veckoreflektionerna. Har även ett skissblock där jag varje dag ska göra en bild på temat "Mellan". Får väl ta och lägga upp några av mina bilder här.
I det stora hela har det vart en underbar vecka. Mycket roliga uppgifter/lektioner men även en del som har vart mindre kul. Har dock lärt mig en hel del och tänker nästan jämt att "Detta ska jag göra med mina elever!".
Jag känner att jag har vart tvungen att se på mig själv utfrån och fundera över vem jag är och vad det är jag gör! Hade även väldigt svårt första uppgiften att visa vad jag hade gjort för att jag jämt jämför mig med andra. Dock släppte det ganska fort, vet inte varför det gjorde det. Tänker att det säkert har att göra med den oerhört accepterande atmosfären som finns i klassen. Sedan har jag funderat en hel del över detta att jag är här för att utvecklas och inte för att jag ska vara "bäst på att måla". Ser fram emot nästa vecka!
Bloggen kommer säkerligen uppdateras mer än bara under veckoreflektionerna. Har även ett skissblock där jag varje dag ska göra en bild på temat "Mellan". Får väl ta och lägga upp några av mina bilder här.
I det stora hela har det vart en underbar vecka. Mycket roliga uppgifter/lektioner men även en del som har vart mindre kul. Har dock lärt mig en hel del och tänker nästan jämt att "Detta ska jag göra med mina elever!".
Jag känner att jag har vart tvungen att se på mig själv utfrån och fundera över vem jag är och vad det är jag gör! Hade även väldigt svårt första uppgiften att visa vad jag hade gjort för att jag jämt jämför mig med andra. Dock släppte det ganska fort, vet inte varför det gjorde det. Tänker att det säkert har att göra med den oerhört accepterande atmosfären som finns i klassen. Sedan har jag funderat en hel del över detta att jag är här för att utvecklas och inte för att jag ska vara "bäst på att måla". Ser fram emot nästa vecka!